Relacje
sobota, 23 kwiecień 2016 19:24

Relacja z wycieczki KTP PTTK Przygoda "Zdobywamy Górę Altanę" (03.04.2016)

Klub "Przygoda" na szczycie góry Altana Klub "Przygoda" na szczycie góry Altana

W dniu 3 kwietnia br. Klub Turystów Pieszych "Przygoda" zorganizował wycieczkę pod hasłem "Zdobywamy Górę Altana". Wędrowaliśmy przez teren Staropolskiego Okręgu Przemysłowego i odwiedziliśmy kilka ciekawych miejscowości.

Zaczęliśmy w Sołtykowie, gdzie oglądaliśmy ruiny cegielni z 1916r. Następnie, nieopodal rzeki Kamienna zapaliliśmy znicz w miejscu pamięci narodowej - przy pomniku upamiętniającym śmierć Feliksa Janasa* i jego rodziny. Potem Mroczków - pozostałości po Wielkim Piecu i zabytkowy drewniany kościółek pw. św Rocha. Dalej rezerwat leśny "Ciechostowice" i kolejne miejsce pamięci narodowej - pomnik upamiętniający śmierć pięciu żołnierzy "Robota".

Po wkroczeniu na teren województwa mazowieckiego zdobyliśmy jego najwyższy szczyt - Górę Altanę (408 m n.p.m.) - zaliczaną także do Korony Gór Świętokrzyskich. Kolejne zrealizowane punkty programu wycieczki to turystyczne ognisko i zwiedzanie Szydłowca. Mieliśmy okazję podziwiać m.in.: przyzamkowe Muzeum Instrumentów Ludowych, rynek z zabytkowym ratuszem, kościół farny, kirkut, Górę Trzech Krzyży czy szydłowieckie kamieniołomy.

Pod wodzą kol. Piotrka Gareckiego przeszliśmy w dwóch etapach ok. 20 km. Pogoda i humory dopisały z czego wnioskuję, że wycieczka udała się w pełni. Do zobaczenia na trasach następnych wędrówek.

Andrzej Toporek

* Feliks Janas ps "Sołtyk" - żołnierz AK ze Świętokrzyskiego Zgrupowania Partyzanckiego "Ponury" i "Robot", któremu Niemcy wymordowali rodzinę.