Strona Główna

Z okazji 40-lecia istnienia klubu, w oparciu o artykuł autorstwa Ewy Pałgan - Wągrowskiej zamieszczony w Informatorze Oddziału Świętokrzyskiego PTTK w Kielcach nr 16 (wrzesień 1986 r.)

Jak wszyscy wiemy klub powstał w roku 1966. W bieżącym roku obchodzimy jubileusz 40-lecia jego istnienia. Opowiem o tym, jak było na początku lat siedemdziesiątych i o tym słów kilka.

Zarząd Klubu został wybrany na zebraniu walnym w dniu 2 lutego 1972 roku. Zostałem prezesem. Skład Zarządu przedstawiał się następująco: Janusz Okupny - wiceprezes, Jolanta Kodjaszewska - skarbnik oraz członkowie – koledzy: Janusz Bross, Witold Król, Waldemar Kseń i Krzysztof Lis. Komisja Rewizyjna pod przewodnictwem Mariana Michalewicza działała w składzie kol. Leszek Otwinowski sekretarz i kol. Andrzej Pelczar – członek.

Klub w tym czasie liczył 61 członków. Deklaracji członkowskich złożono 124. Wpisowe wynosiło 10 zł , a składka roczna 24 zł. W latach 1972-1975 korzystaliśmy z lokalu przy ul. L. Wawrzyńskiej 20 (klub turysty) poza siedzibą Oddziału, która mieściła się przy ul. Sienkiewicza róg Leśnej. Spotkania klubowe odbywały się w 2 i 4 środę każdego miesiąca. W okresie jesienno zimowym organizowaliśmy pokazy przezroczy: ze Słowacji (obszar konwencji turystycznej Tatry Słowackie), Węgier (Balaton i Budapeszt), Bułgarii (Góry Riła i Wybrzeże), Włoch (Wenecja) i z NRD. Frekwencja na zebraniach wynosiła przeciętnie 15 osób. Uzupełnieniem naszych zdjęć były filmy krajoznawcze, które wypożyczaliśmy z „Filmosu”. Dziś już nikt nie myśli o filmach na taśmie celuloidowej i śmiesznych, terkoczących aparatach projekcyjnych. Utkwiła mi w pamięci szczególnie projekcja dwóch filmów o Bułgarii p.t.: „Bułgarskie lato” i „Bułgaria jakiej nie znamy”. W ciepłej porze roku chodziliśmy na wycieczki, choć nie tak regularnie jak obecnie.

Jeśli chodzi o turystykę kwalifikowaną, zorganizowaliśmy następujące imprezy:

1. Wiosenny Rajd Młodzieży po Górach Świętokrzyskich w terminie:16-18 VI 1972, którego zakończenie było naKlonówce. Uczestniczyło w nim wielu młodych turystów.

2. Jesienny Rajd Młodzieży po Górach Świętokrzyskich 22-24 IX 72 zakończony w Widełkach.

3. Jesienny Złaz Klubu Turystów Pieszych zorganizowany w dniach 4-5 XI 1972 i zakończony w Św. Katarzynie. Doliczono się 79 uczestników.

Inną formą turystyki krajoznawczej były wycieczki autokarowo – piesze:

- 3,5 dniowa wycieczka na Roztocze w dniach 17-20 VIII 1972, połączona ze zwiedzaniem Zamościa oraz dwoma przejściami pieszymi po Roztoczu Środkowym i Szlakiem szumów nad Tanwią. Po Szczebrzeszynie i Zwierzyńcu oprowadzał nas kol. Bogumił Bryczek. Noclegi mieliśmy w namiotach i w kwaterach prywatnych. Uczestniczyło w niej 21 osób.
- 1,5 dniowa na Jurę Krakowsko-Częstochowską w dniach 16-17 IX 1972; w programie było zwiedzanie Ogrodzieńca i Pilicy oraz przejście piesze Podzamcze – Kroczyce.
- Wycieczka na Babią Górę 15-16 X 1972 połączona ze zwiedzaniem skansenu w Zubrzycy Górnej uczestniczyło w niej 8 osób.

Wycieczki cieszyły się popularnością wśród członków klubu. Pomysłowość i humor towarzyszyły nam na biwaku w Widełkach w dniach 22-25 VII 1972 , na jesiennym pieczeniu ziemniaków w kamieniołomie pod Biesakiem, w którym uczestniczyło 18 osób i w czasie klubowej zabawy Andrzejkowej, na której bawiło się 14 osób. Braliśmy też udział w nocnym rajdzie radomskim, rajdzie energetyków i V złazie Klubu Górskiego PTTK w Kielcach.

Pamiętam też, że gdy przybyliśmy późną porą do Klonowa na nocleg, który był zorganizowany w szkole podstawowej, zdziwił mnie fakt, że w budynku paliły się lampy naftowe. Na pytanie czy wyłączono prąd, odpowiedziano mi od razu że: „u nas jeszcze nie ma elektryczności”- był rok 1971.

W 1972 roku odnotowaliśmy także wyjazd czteroosobowej grupy wędrownej do Bułgarii. Kierownikiem wyprawy był kol. Kazimierz Stąpor. Wyjazd ten potraktowano jako rekonesans. Właściwa wyprawa miała się odbyć w 1973 roku w grupie około 10 osób. Z tego wyjazdu oglądaliśmy dwa pokazy przezroczy wraz ciekawym i dowcipnym komen­tarzem kol. K. Stąpora.

Z tego okresu posiadam pamiątki w postaci plakietek z czterech pierwszych złazów KTP (Święta Katarzyna 1968, Widełki 1969, Dębniak 1970 i Klonów 1971 r.). Mam też znaczek emaliowany ze złazu KTP w 1976 r. Posiadam również kilka komunikatów klubowych i program wyprawy do Bułgarii w Góry Riła drukowany na powielaczu oraz wiele innych pamiątek. Te przedmioty przypominają mi dawne lata, gdy czas na włóczęgę był nieograniczony i nic nie przeszkadzało mi w pasji wędrowania.